Gele klas – juf Clara

Algemene samenvatting van de klas:

Welkom in de gele klas. In deze klas zitten kinderen met een laag ontwikkelingsniveau en/of motorische beperking. Deze kinderen hebben vaak nood aan structuur en een consequente aanpak.
Het welbevinden van onze leerlingen komt voorop. We streven er dan ook naar dat ze zich goed voelen in de klas.
Daarom proberen we het rustig en knus te maken en bieden activiteiten aan op maat van elk kind.

Groepsdoelen:

  • Korte individuele activiteiten aanbieden op het ritme van de leerlingen.
  • Groepsactiviteiten aanpassen aan de ganse groep door veel te differentiëren.
  • Werken met visuele en stevige materialen aangepast aan de groep.
  • Leerlingen helpen exploreren en experimenteren met allerlei materialen.
  • Leren spelen met materialen via speltherapie.
  • Eenvoudige thema’s kiezen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
  • Werken volgens ritme van de leerlingen, met aandacht aan rustmomenten.

Speciale wekelijkse activiteiten:

  • Basale stimulatie, sensopathisch spel en snoezelen
  • Spelen met taal en klanken in aangepaste taalgroepjes
  • Speltherapie
  • Werkmomentjes
  • Godsdienst op basaal niveau
  • Crea (muziek, knutselen,…)
  • Computerinitiatie
  • Eettherapie, zelfredzaamheid, zindelijkheidstraining

Aanpak:

  • Basaal kringmoment met klaspop Jules
  • Structuur bieden via dagschema, kalenders, visualisatie, …
  • Kleine groepjes en activiteiten op maat van elk kind
  • Individuele werkmomentjes op maat van elk kind
  • Aandacht voor taalontwikkeling
  • Aangepaste bewegingslessen en watergewenning met turnleerkracht en extra leerkrachten
  • Maaltijden in eigen klas met etensbegeleiding
  • Speeltijden op een eigen omheinde speelplaats, bereikbaar vanuit de klas
  • Voldoende tijd voor verzorging en zindelijkheidstraining
  • Heen- en weermapje om ouders op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in onze klas

 Een dag in de gele klas:

  • We starten de dag met een kringmoment met klaspop Jules.
  • Samen luisteren we naar het ochtendliedje en genieten van een basale ochtendactiviteit.
  • We eten een koekje en drinken, en er wordt tijd gemaakt voor een eerste verzorgmoment.
  • Na de speeltijd is er een activiteit, bijvoorbeeld taalkoffer, werkmoment, turnen,…
  • ’s Middags eten we in de klas een warme maaltijd of boterhammen, met extra begeleiding.
    Na de maaltijd, is er opnieuw een verzorgmoment.
  • In de namiddag voorzien we opnieuw een activiteit, bijvoorbeeld crea, sensopathisch spel, een verhaaltje, …
  • We eten een stukje fruit of fruitpap en we sluiten de dag af met een rustige basale of muzische activiteit.
  • Voor we naar huis gaan, maken we opnieuw tijd voor verzorging.
  • We nemen afscheid van onze klaspop Jules en wandelen samen naar de bus.